Publisert av: sveinharberg | 04/04/2011

Datalagringsdirektivet

Etter 9 timers debatt er talerlisten snart slutt, og debatten om datalagringsdirektivet kan avsluttes. Det har vært en forutsigbar debatt, selv om beskrivelsene av motparten har vært sylskarpe og til tider langt fra den sannhet de er ment å beskrive. Jeg kunne også hatt innlegg i debatten, men har valgt å la være fordi det ikke har vært mulig å tilføre debatten noe nytt. Jeg vil bare presisere at Hoksrud tar feil når han sier at vi ikke får lov å delta, eller andre sier at vi ikke får stemme som vi vil. I Høyre er det ikke slik det fungerer. Vi forholder oss til vanlige demokratiske prinsipper både i det interne arbeidet i gruppen og i Stortinget. Det er forøvrig viktig å huske at det fra nær sagt alle partier er politikere som har uttalt seg på tvers av det partiet går for i salen. Alt tyder på at det kun er Høyre som har hatt en prosess som også gjenspeiles i salen, at noen ikke er enige med flertallet.

For meg har det vært en vanskelig sak. Jeg sa umiddelbart da AP hadde lagt frem sitt forslag at dette kunne jeg ikke gå for slik det var lagt frem. Jeg sa også, fordi jeg visste det ville bli endringer, at jeg ville se hva som ble innstillingen før jeg tok stilling til hva jeg ville stemme i salen. Dette har selvsagt ikke media gjengitt, for det ville jo helt ødelegge den enkle forestillingen om at det enkle svaret er for eller imot. Den tydelige skepsisen og motstanden fra noen av oss i Høyre har gitt et forhandlingsresultat som ble langt bedre enn jeg hadde forventet. Det er jeg fornøyd med. Det var likevel ikke enkelt å ta en avgjørelse, men det resultatet vi nå skal stemme over gir viktige seire til Høyre om prinsipper for personvern. Vi har etter min mening tapt noe når det gjelder hvor mye som skal lagres, men vi har også vunnet mye i forhold til data som allerede i dag lagres og som er dårlig beskyttet. Det er viktig å huske at det er mange av de data vi idag diskuterer som allerede lagres. En vesentlig endring er at IP-adresser skal lagres, men dette har alle partier på Stortinget sett verdien av. Spørsmålet var om det skulle gjøres i et nasjonalt direktiv for Norge, eller i tilknytning til EUs direktiv. Forhandlingene ga altså best resultat for personvernet i forhandlinger med AP.

Responses

  1. Idiotisk.
    Beklager for usaklig kommentar, men jeg ble skuffet..

  2. Jeg er skuffet over partiet, og manglende ideologisk debatt rundt DLD. Dette var dråpen, og Høyre har mistet min stemme. Det føles trist at jeg har brukt 22 år på dette partiet. 😦

  3. Det er høyst beklagelig at Høyre går mot personvern og vil overvåke norges befolkning på denne måten. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan dere kan gå for DLD. Det er ett brudd på personvern, og det er allerede kommet flere situasjoner hvor denne overvåkningen har blitt misbrukt i land som har implementert dette; http://www.folkets.info/2011/grovt-misbruk-av-datalagringsdirektivet/

    De som faktisk er kriminelle og vil benytte internett for å kommunisere, kan lett unngå denne overvåkningen, så hva er vitsen? Det er også GARANTERT at den lagrede informasjonen kommer på avveie. Wikileaks beviser jo at sensitiv og «sikker» materiale kommer på avveie før eller siden.

    Dette er ett svik. Dette er veien mot en politistat. For å «redde landet fra trusler», begynner man altså å innskrenke den friheten og demokratiet som vårt land prøver å bevare. «For å sikre oss mot terrorisme» er andre ord som har blitt hørt. Men er ikke dette akkurat hva terroristene vil? Inskrenke vår frihet med å bruke frykt?

    Jeg håper folket innser hva dere har gjort, og at antall stemmer dere får halveres ved fremtidige valg. Dere har ihvertfal mistet min stemme.

  4. Det som ga meg størst kvalme med Høyre i denne saken var nytalen om at DLD var en styrking av personvernet.

    Jeg skjønner at man ikke kunne si det rett ut at den egentlige årsaken er at Høyre er den flinkeste gutten i klassen til å hoppe når EU sier hopp. Men når man først trengte et fikenblad, kunne man ikke da funnet noe det var mulig å tro partiet på?

  5. Landssviker. Det er dere som stemte for DLD som nå utgjør den største trusselen for vår sikkerhet. Dette er starten på en totalitær stat som følger med på vår minste bevegelse og bruker alt vi gjør imot oss, så lenge det tjener de som har tilgang på denne informasjonen. Dette handler ikke om barna, dette handler ikke om terrorisme, dette handler om muliggjøring av undertrykking av hele befolkningen.

    • Jeg tror kommentarene til mitt innlegg om DLD og personvern taler for seg, og jeg akter ikke å fortsette debatten her og på det nivå. Saklige debatter om personvern og DLD håper jeg imidlertid vi får i forskjellige sammenhenger fremover. Det ser jeg frem til.

  6. Ja, du står på lista over de som stemte for Harberg, en skammens dag dette valget av implementering av DLD. Vi kan jo være såpass ærlige med oss selv å si at dette kun er lovgivende utøvelse av eksisterende overvåkning, men det du og de andre som stemte for skulle hatt i bakhodet er at nå som all informasjon plasseres i noe usikre databaser så vil dette fort få konsekvenser om hackere eller andre med dårlige hensikter får tilgang. http://www.dataleaks.no – hadde vært interessant å få samtalene dine lagt ut på nett? (Ja, de sier at innhold ikke skal lagres, men vi får se).

    Og du skal også tas i løgn, Erna uttalte i januar/februar at det ikke blir fri votering på dld-spørsmålet fordi det var et nasjonalt spørsmål og det var jo også interne forsøk i Høyre på å få avgjørelsen utsatt. Så tror nok Hoksrud hadde rett jeg.

    “Høyre vil bygge samfunnet på tillit til enkeltmennesket” står det i første setning i prinsipprogrammet deres. Gratulerer med nå endelig ha tatt over tronen som Norges mest dobbeltmoralistiske parti.

    PS! Beklager lite utbrudd, men du er den første bloggeren fra Høyre jeg har besøkt siden valget deres. Jeg er ikke overrasket, bare veldig, veldig skuffet. Hehe


Legg igjen en kommentar

Kategorier

